4 april, 2017

Firma Gustaf Wide

Firma Gustaf Wides Speceri- och Manufakturaffär.
Lönneberga, tel nr 3.

Affären startades av Eric Öst, som redan 1894 var föreståndare av en Gästgivaregård, som låg nedanför Dal, strax till vänster efter bron på silveråns norra strandkant. Därefter ägdes affären av Karl Björk fram till 1922 innan Gustav albert Wide kom in i bilden. År 1899 började köpman Wide praktisera i affärsbranschen i Krisdala och arbetade där till 1904, då han flyttade till Kisa, där han konditionerade under två och ett halvt år för att därpå ytterligare ett halvt år praktisera i Krisdala. År 1907 övertog han affärsrörelsen i Krisdala och drev denna fram till 1917, då han flyttade till Rimforsa och övertog en rörelse där, som han sedan innehade till 1922.

Samma år, 1922 flyttade han till Lönneberga och övertog affären där. Affären var centralt belägen, inrymd i en ljus och rymlig, fullt modernt inredd hörnbutik med tre större skyltfönster. Firman hade olika avdelningar för speceri- och manufakturvaror och i speceriavdelningen försåldes bl. a. konserver, kemisk-tekniska artiklar, glas och porslin, presentartiklar, järnvaror, handredskap och korkmattor.

Manufakturavdelningen förde ett välsorterat lager av tyger i olika färger och kvaliteter, gardiner, metervaror, trikotage, arbetskläder och underkläder m.m. Vid firmans skötsel biträddes innehavaren av sonen Birger, som övertog rörelsen 1950. Köpman Gustaf Wide var medlem i kalmar Köpmannaförening. Fastigheten var 1941 taxerad till 10000 kr. och brandförsäkrad för 18000 kr. och hade inköpts 1939.
Affären flyttades 1964 till Lönnebergahallen, nuvarande Lönnebergaboa.
Gustaf Albert Wide var född den 11 november 1874, son till lantbrukaren Karl Månsson och hans hustru Emma Sofia född Johansson samt gift sedan den 26 juli 1908 med Märta Söderbäck. Barn: Greta född 1909, Ingrid född 1911, Birger född 1920 och Britta född 1924.

Billy Thapper